Thursday 27 February 2014

4)DARKTHRONE- THE UNDERGROUND RESISTANCE.

Darkthrone adalah sebuah band yang sentiasa berevolusi soundnya, dan black metal adalah yang paling lekat dengan band ini. Sound black metal klasick dari album seperti A Blaze In The Northern Sky dan Transvalnian Hunger contohnya sudah menjadi trademark duo dari Norway ini. Tapi dengan beredarnya album terbaru diaorang ni yang berjudul The Underground Resistance, satu anjakan sound yang agak jauh telah di laksanakan jika di bandingkan dengan album trademark black metal mereka.

Untuk album terbaru ini, bagi aku lebih banyak unsur NWOBHM di tampilkan. Bagi mereka yang senantiasa mengikuti perkembangan Darkthrone, mungkin ini bukan suatu yang mengejutkan kerana unsur-unsur ini telah sedia di tampilkan dalam album-album sebelum ini, cuma ianya dalam amaun yang sedikit sahaja, untuk rujukan sila dengar album sebelum ini seperti The Cult Is Alive, F. O. A. D, dan untuk lebih unsur metalpunk dan crustypunk, sila dengar album Circle The Wagons dan Darkthrone And Black Flags yang telah di gaul dengan cukup sebati dengan black metal.

Berbalik kepada album The underground Resistance ini, recording soundnya masih lagi primitive, sangat cocok sekali dengan Darkthrone, aku lebih sukakan sound yang sebegitu. Permainan drum Fenriz pun lebih bervariasi, mungkin boleh aku katakan lebih groovy. Penggunaan teknik clean vocal adalah semakin meluas, bukan clean yang terlalu clean, tapi clean yang gruff. Pengaruh Motorhead memang ada, tapi yang agak surprise tu untuk track terakhir terdapat guitar riff yang mempunyai persamaan dengan guitar riff Enter Sandman dari band Metallica, tapi jangan bimbang ianya sedikit sahaja. Sama macam album The Cult Is Alive yang ada satu guitar riff tu yang agak sama dengan guitar riff Smoke On The Water, itupun anda kena mendengarnya dengan teliti kerana sound album darkthrone senantiasa di primitive kan.

Jika anda mendapatkan album ini dan mengharapkan Darkthrone meriliskan Transilvanian Hunger musim kedua, anda sememangnya akan kecewa, and it's not surprise if you gonna hate this immediately. Selepas jasa dan dedikasi Darkthrone terhadap dunia underground, music dan lifestyle mereka, Darkthrone bagi aku dah sampai satu tahap yang mereka dah boleh buat album yang bagaimana stailnya yang mereka mahu, tanpa risau di label sold-out or even worse Traitor. But if in the next album they start to rapping in some songs. I'll re-consider my thought:). The most stand out track for me, surprisingly were second track called Valkyrie. After a couple of listen, the chorus start to played on my head over and over, really addictive track.

One of the best treasure from last year. I've gave this four stars out of five or maybe four upside down cross. Thanxs alots Fenriz and Nocturnal Culto for the inspirations!

No comments:

Post a Comment