Wednesday 16 October 2013

MY FIRST GIG

NORIFUMI ZINE: APAKAH GIG YANG PERTAMA SEKALI KO PERGI?
BEAR AMRAN: Sebenarnya aku kurang pasti pulak akan nama gig yang pertama aku pergi tu, samada ianya Fuck The Capitalist atau Valentine Massacre. Yang aku ingat ianya adalah satu siri gig yang di anjurkan oleh Weng, dan antara bands yang terlibat termasuklah Silent Majority, Mass Separation, This Is Your Enemy dan yang datangnya khas dari Japan adalah Damage Digital. Tapi yang agak uniknya pada masa tu, di flyer gig nama Damage Digital hanya di tulis DXDX, sampaikan ramai yang tidak tahu band apakah itu:) masa tu gitaris Damage Digital iaitu Irman Hilmi masih study kat Japan. Gig tersebut di adakan di Actors Studio, di bawah Dataran Merdeka tu.

Satu hari semasa aku sedang melepak di Restoran Hameed, Weng telah mengajak aku dan beberapa orang lagi kawan menolongnya mengangkat stage untuk di masukkan ke dalam Actors Studio, untuk digunakan semasa acara gig keesokkan harinya. Stage yang di maksudkan itu hanyalah setinggi 2 jengkal aje dan seluas lebih kurang lori satu tan setiap satunya. Kepada mereka yang pernah pergi ke Actors Studio pada masa itu, tentu tahu keadaan venue tersebut. Ianya hanyalah satu bilik kosong yang akan di masukkan prop tertentu bergantung kepada event yang bakal berlangsung nanti. Berbalik kepada stage yang aku dan kawan-kawan tolong angkatkan itu, ianya terdiri daripada banyak binaan-binaan bongkah kayu, dan apabila ianya di gabungkan jadilah ianya 'stage yang lebih besar', tapi ketinggiannya masih lagi lebih-kurang 2 jengkal. Sebaik aje habis menolong mengangkat dan mengabungkan stage tersebut, Weng memberitahu yang semua yang menolongnya malam itu boleh masuk free ke dalam gig keesokkan harinya.

Di hari berlangsungnya gig, aku tiba agak lewat kerana hari tu aku kerja separuh hari. Sampai aje di venue gig, aku terus masuk ke dalam. Band Silent Majority tengah perform, dan aku cuma nampak sikit-sikit aje, itupun ketika diaorang melompat. Stage setinggi 2 jengkal itu langsung tidak membantu aku untuk melihat dengan jelas. Walaupun dengan stage yang rendah itu, aktiviti stage diving seolah-olah tidak pernah terhenti. Sedikit demi sedikit aku cuba menyelit di tengah-tengah manusia yang padat itu. Bau peluh dan kehangatan seperti sauna itu bukan lagi isu. Akhirnya aku sampai juga ke depan, masa tu langsung tiada pemisah antara band dan crowd, sesuatu yang amat berbeza dengan konsert-konsert rock yang pernah aku pergi sebelum itu. Sama-sama stage dive, crowd dan band, sampaikan satu masa tu Yeap dari Mass Separation aku lihat lebih banyak stage dive dari main gitar.

Menyaksikan Damage Digital buat pertama kali juga betul-betul blow everything off. Profesionalism dan DIY bergabung. Itulah kali pertama aku tengok drummer yang bawak snare drum sendiri, biasanya sebelum itu drummer hanya bawak drum stick aje. Dan juga vocalist yang sama-sama 'tune' vocal kord walaupun cuma main grindcore. Damage Digital will always have a special place in my heart. Cuma yang sedikit ralat tu bila diaorang perform dengan Dying Fetus itu hari aku tak dapat pergi, dah tu sapa suruh bikin gig di musim perayaan.

Selepas tu muka aku sentiasa ada di acara-acara gig sekitar Kuala
lumpur, kalo ada 10 gig, nescaya 8 daripadanya aku akan pergi. Pergi ke gig mengajar aku berkawan, sepanjang aku pergi ke gig DIY tidak pernah sekalipun tercetus pergaduhan di dalam mosh pit, walaupun kadang-kadang tu kitaorang mosh macam orang utan mabuk. Kalo ada kawan yang terjatuh di dalam mosh pit, pasti ada yang tolong mengangkatnya. Kalo ada yang dive, pasti ada yang sambut walaupun tak kenal sapa!
Gig DIY is not about those who scream their lungs out on stage, but it's about all of us!

No comments:

Post a Comment