Sunday 3 November 2013

PUNK YANG TIDAK AWARE

LUQMAN LOQUE AL-HAKIM>
Kalo seorang pakcik tua, tak dress up punk, tak layan muzik punk dan tak tahu apa itu punk. Tapi kita tengok dia ada attitude punk, jadi adakah pakcik tersebut juga boleh di kategorikan sebagai punk?
Apakah syarat (atau tidak bersyarat) sah sebagai seorang punk?

BEAR:- kalo soalan ini ditanya kat aku 10 tahun lepas mungkin aku akan mengatakan pakcik itu punk, tapi berdasarkan pemahaman aku sekarang ni aku mengatakan pakcik tu BUKAN PUNK! Bagaimana seseorang individu itu boleh menjadi seseorang atau sesuatu, sedangkan dia tidak menyedari dia menjadi sesuatu yang di bincangkan di sini, dalam konteks ini menjadi punk. Punk bagi aku adalah individu atau golongan yang sedar atau aware tentang sekelilingnya. Bagaimana pakcik itu boleh di katakan aware tentang sekelilingnya jika transformasi (menjadi punk) dalam dirinya sendiri pun dia tak sedar.
Punk is about (or atleast you try to) total control of yourself. Punk adalah tentang menjadikan hari ini adalah lebih baik dari semalam. Aku menulis tentang punk 'generasi baru'. 'generasi' di sini adalah lebih kepada pola pemikiran. Aku tidak menulis tentang punk yang bernostalgia tentang semangat 77, atau punk pemabuk, atau punk fesyen. But if you do into that 'nostalgia trip' then go on, thats your choices, siapa aku untuk mengatakan ini tidak boleh atau ini boleh di lakukan. In this case, aku memberikan hak kamu itu untuk menjadi apa yang kamu mahu, dan diharapkan kamu juga menghormati hak aku.
Jika punk mempunyai 'syarat sah' untuk menjadi sebahagian daripadanya, maknanya AKU BUKAN PUNK!. Pasal syarat sah itu sendiri aku tidak tahu. Adakah antara syaratnya kita wajib memperagakan mohawk? Atau berjaket kulit berstud, berfikiran mengikut sesuatu aliran dan mendengar muzik dari band-band yang tertentu sahaja? Jika itu syaratnya, maka aku memang bukanlah seorang punk. Punk yang aku 'anuti' ( sekadar penggunaan perkataan) adalah dengan menguna-pakai idea-idea yang positif yang berlegar disekitar scene punk dan di sesuaikan pula dengan pemikiran aku sendiri, selagi pemikiran aku itu tidak bercanggah dengan idea-idea punk itu tadi. Adakah ianya praktikal untuk aku seorang sahaja, atau orang lain juga boleh menggunakan cara aku itu?
Sudah tentunya ianya adalah satu persoalan yang lain.

No comments:

Post a Comment