Tuesday 5 November 2013

DEFINASI PUNK

NORIFUMI ZINE:-APAKAH DEFINASI PUNK BAGI KAMU?
BEAR:- Salah satu cara nak bagi budak punk bergaduh pendapat atau mungkin jugak fizikal sesama mereka adalah dengan menyuruh setiap dari mereka memberi makna 'punk' itu mengikut pemahaman mereka masing-masing, kerna aku yakin akan muncul berbagai-bagai definasi punk yang berlainan nanti. Kalo di kira definasi-definasi 'punk' yang pernah di buat, aku rasa ianya dah melebihi ratusan definasi yang berlainan pun. Aku pernah membuat definasi punk aku dulu, dan ianya samasekali berbeda dengan definasi punk yang akan aku cuba buat selepas ini, dan apa yang aku fahami sekarang ni mungkin ianya tidak akan sama lagi untuk sepuluh tahun akan datang. Makna punk itu sendiri bagi aku boleh berubah mengikut peredaran masa.
So, buat masa sekarang (16 nov 2013), apakah makna punk mengikut pemahaman aku? Bagi aku, punk adalah satu ruang untuk aku menyatakan siapa aku, tanpa sebarang pengaruh-pengaruh luar. 'Pengaruh' di sini aku maksudkan dengan unsur-unsur yang aku tidak sukai, kalo ianya sesuatu yang aku sukai aku boleh saja mengadaptasi pengaruh itu supaya ianya seiringan dengan 'ruang' yang aku nyatakan terlebih dahulu tadi. Ianya satu medium atau 'tempat' di mana aku boleh menjadi diri aku sendiri. 'Tempat' di sini bukanlah dalam bentuk yang fizikal.

Punk bagi aku adalah 'free space', tempat di mana aku boleh menjadi diri aku sendiri. 'Tempat' itu sendiri barangkali boleh menjadi satu komuniti. Satu komuniti yang aku rasakan ianya sesuai dengan diri aku. Pada awalnya, aku sentiasa merasakan diri aku ini tidak pernah 'fit' dengan 'dunia di luar sana', tapi aku juga yakin 'di luar sana' juga ada tempat untuk aku. Sehinggalah aku terjumpa dengan mereka-mereka yang berfikiran sealiran dengan aku. Apabila mereka-mereka yang sekepala ini 'berkumpul', ianya terasa begitu cool, ianya seperti inilah 'where i belongs'. Walaupun aku tulis tadi makna PUNK bagi aku ada kaitannya dengan 'menjadi diri sendiri', tapi aku tetap merasakan ianya masih mempunyai ciri-ciri yang tersendiri (kalo bukan peraturan pun). Kalo menjadi diri sendiri itu sahaja sudah punk, maka mat rempit pun boleh di labelkan sebagai punk. Geng-geng main dam haji kat kedai kopi itu pun boleh di labelkan sebagai punk!
Kesimpulannya, mengadaptasi ciri-ciri punk yang orthodoks dengan 'menjadi diri sendiri' adalah definasi punk bagi aku.


NORIFUMI ZINE:-TADI KAMU BERCAKAP TENTANG 'TEMPAT DI LUAR SANA', DAN SEPERTINYA IANYA VERSUS 'FREE SPACE', ATAU TEMPAT MENJADI DIRI SENDIRI ITU.
JADI, ADAKAH PUNK ITU HARUS MENGASINGKAN DIRI DARI MASYARAKAT AM-NYA?

BEAR:- Sebenarnya ianya tidak seperti itu. Mungkin pada awalannya ada sedikit terdetik perasaan itu, tapi jika punk sentiasa mengasingkan diri dari masyarakat sekelilingnya, maka persepsi masyarakat terhadap punk akan susah hendak di perbetulkan. Mungkin kamu akan berkata,"aku tidak peduli apa yang orang lain fikir tentang aku, aku tahu siapa aku!". Itu mungkin pendapat kamu, tapi bagi pihak aku, aku sudah mulai peduli apa yang orang lain fikir tentang aku, tentang ideologi aku. (anggaplah perkataan 'ideologi' di sini sekadar satu ganti nama). Aku, dengan ideologi ku, sendiri mahu menjadi masyarakat itu, dan aku sendiri mahu masyarakat memahami apa itu punk yang sebenarnya. Ianya bukanlah sekedar fesyen dan muzik semata-mata, ianya jauh lebih luas dari itu.

Aku suka mengambil contoh band Marjinal dari Indonesia di sini. Bagi aku, mereka adalah punk yang kental dari segi idea dan penampilan. Masyarakat sekeliling mereka asalnya berprasangka negatif terhadap mereka, tapi mereka mengambil langkah pertama dengan mendekati masyarakat. Marjinal, dengan penampilan punk mereka bergaul dengan tetangga sekeliling. Bergotong-royong, mencampuri majlis masyarakat sekeliling, menerima masyarakat sekeliling dengan 'tangan terbuka'. Selepas itu masyarakat sendiri akan cuba mendekati dan memahami mereka.

Punk itu menjadi diri sendiri, tapi ianya bukan satu pengasingan. Punk itu masyarakat , tapi masyarakat pada hari ini masih lagi bukan punk secara totalnya. Bukannya aku mengesyorkan yang semua orang patut menjadi punk, kerana ianya memang suatu yang mustahil. Lagipun perbedaan yang wujud di antara kita inilah yang menambah rencah dalam kehidupan ini. Kita meraikan perbedaan. Sudah tentu akan terjadi kebosanan yang amat jika semua umat manusia mempunyai pola pemikiran yang sama.

No comments:

Post a Comment