Saturday 23 November 2013

SOLD OUT

LUQMAN LOQUE AL-HAKIM:- ISU SOLD OUT, MENJADI MAINSTREAM BAND, BANYAK BERLAKU. ADA YANG BERSETUJU, DAN ADA YANG TIDAK BERSETUJU.
APA PENDAPAT BEAR TENTANG ISU TERSEBUT?

BEAR:- Bagi aku, kalo isu sold-out dari band DIY ke band mainstream tu dah menjadi satu isu yang lapuk, dan aku tak rasa isu sedemikian masih lagi wujud sekarang. Dengan terhidangnya medium-medium penyampaian dan mencangkupi rangkaian laman-laman sosial, menjadikan hampir semuanya boleh di lakukan dengan DIY sekarang. Dahulu, band-band underground bersekongkol dengan label-label besar untuk meriliskan stuff diaorang, atas dasar label-label besar ni mempunyai jaringan pemasaran yang luas lantas mampu menolong band-band underground ni menyebar-luaskan stuff diaorang ni (dan juga mesej, kalo ada). Tapi sekarang situasinya sudah berbeza, band-band DIY sudah mempunyai kemahiran dan pengetahuan dalam proses rakaman, percetakan dan pengedarannya. Rangkaian laman sosial seperti Facebook dan YouTube juga memainkan peranan yang amat besar dalam proses menyebarluaskan mesej ini. Terima kasih juga kepada laman-laman sosial ini yang banyak berjasa dalam proses komunikasi sesama kita. Sekarang ni untuk berkomunikasi dengan mereka yang berada di mana sahaja yang ada rangkaian internet hanya mengambil masa beberapa saat sahaja. Kos nya pun murah juga, hanya perlu membayar untuk perkhidmatan internet aje, amat murah jika di bandingkan kalo kita terpaksa membayar ongkos pos yang semakin hari semakin meningkat.

Secara kesimpulan awalnya, proses penghasilan material band diy ni dari segi rakaman, pencetakan, pengedaran, tour, dan lain-lain lagi adalah boleh di lakukan 100% bebas campurtangan label mainstream. Suka aku tambah di sini, majoriti khalayak sekarang mendapatkan rakaman musik (kerana kita berbicara tentang musik di sini) dalam bentuk digital, bukan fizikal. Oleh sebab itu, penjualan musik dalam bentuk fizikal (kaset, cd, vcd) adalah merundum sekarang. Apa yang membantu penjualan musik ni adalah datangnya dari penjualan merchandise (seperti tshirt majoritinya). So tiada sebab lagi kenapa harus band underground/ DIY beralih arah ke label-label yang besar apabila mahu meriliskan sesuatu rakaman. Semuanya boleh dilakukan dengan DIY, bahkan label-label besar pun sudah mula mempraktikkan cara label-label DIY ni beroperasi melalui kaedah-kaedah yang berorientasikan YouTube, dan laman sosial dll.

Tetapi dalam pada itu, ada juga senario yang kurang enak terjadi tentang isu sold-out ni, iaitu 'sold-out' idea, golongan-golongan lalang. Di dalam punk, ianya langsung tidak memaksa seseorang itu stick to the same idea aje, sekurang-kurangnya itu yang aku percaya. Bagi aku, punk sentiasa bertangan terbuka terhadap idea-idea baru, tapi pada masa yang sama tidak bermakna punk mesti 'memeluk' semua idea yang datang. You must question everything's, then barulah buat keputusan kamu.

Sold out idea yang aku maksudkan di sini adalah seperti dalam situasi contohnya dahulu seorang itu adalah straight edge, tapi sekarang ni dah bertukar menjadi seseorang yang berlawanan ideanya dengan straight edge itu. Ataupun, seseorang itu yang dahulunya seorang punk, sekarang ni tidak lagi. Itu yang aku maksudkan dengan 'sold out idea'. Seperti yang kita semua sudah sedia maklum, punk sememangnya mementingkan kebebasan , dan sudah tentulah seseorang itu bebas untuk menjadi apa yang dia sukakan, selagi mereka tidak mencabuli hak-hak orang lain. Mungkin ianya berbunyi agak umum, tapi itulah apa yang aku cuba terapkan dalam hidup aku, kalo ianya berbunyi sedikit poyo pun, I'm sorry, but that's who I am:)

No comments:

Post a Comment