Friday 8 November 2013

BAND PUNK PERTAMA DI MALAYSIA

MUHAMMAD SYAZWAN ARIFFIN:- BAND PUNK MANA YANG PERTAMA KAT MALAYSIA?
DAN SIAPA YANG MEMBAWA BUDAYA PUNK NI MASUK KE MALAYSIA?

BEAR:- Know your history, ini sebagai satu dokumentasi aje, bukannya nak tunjuk siapa yang lebih lama, atau siapa yang lebih hebat. Untuk band punk yang terawal di Malaysia, berdasarkan dari segi tahunnya aktif dan band tersebut mempunyai recording material. Pertama sekali aku nak fokuskan kepada sebuah band dari kuala Terengganu iaitu band Malaria. Band Malaria ni wujud sekitar tahun 1985 hingga 1987, ianya adalah sebuah band projek yang memainkan irama punk dengan campuran trash metal. Menurut catatan yang ada, anggotanya terdiri dari Joe Kidd dan Kuyie. Rasanya mereka yang baca penulisan ni semua kenal Joe Kidd kan? Kuyie pula adalah pemilik studio jamming antara yang terawal di Kuala Terengganu ni. Walaupun aku belum pernah lagi mendapat demo dari diaorang ni, tapi ada sumber-sumber menyebut band Malaria pernah mempunyai demo/ rehearsal tape.

Pada jangkamasa yang lebih kurang sama, di Kuantan pula terdapat sebuah band punk yang di namakan Hijrah, dan band ni memang mempunyai sebuah demo tape yang diterbitkan pada tahun 1990 yang bertajuk Pilgrimage To Nowhere. Selepas mengeluarkan demo tersebut, kumpulan itu telah menukarkan nama band mereka kepada THE PILGRIM!, tapi masih dengan line-up yang sama. Sesuatu yang menarik tentang demo ini adalah, beberapa tahun lepas demo ini telah muncul di laman lelong MUDAH, dan di lelong dengan harga rm200 sekeping! Samada ada yang beli atau tidak, aku kurang pasti pulak. Jadi untuk band punk yang terawal wujud di Malaysia, aku beri penghormatan itu kepada band Malaria dan Hijrah. Tapi sebelum tu dah banyak bands yang wujud kat Malaysia ni, cuma bukan dengan konsep muzik punk aje. Bukannya aku nak menafikan kepentingan band-band itu tadi, tapi bagi aku apa sumbangan yang dapat sesuatu band itu bagi kepada scene adalah lebih penting, tak kisahlah band tu lama atau baru sekali pun.

Bagi pendapat aku, antara dalil utama kepada faktor yang membawa masuk budaya punk ke Malaysia ni adalah pelajar-pelajar Malaysia yang berlajar di luar negara, biasanya di US atau UK. So apabila diaorang balik bercuti ke Malaysia, atau apabila sudah tamat berlajar di sana, 'budaya' itu di bawa ke Malaysia melalui bahan bacaan, muzik, cara berpakaian dan berbagai lagi. Ada juga yang terus berhubung dengan kawan-kawan punk di sana walaupun sudah balik ke Malaysia. Perlu di ingatkan yang pemindahan budaya ni berlaku sekitar tahun 80an, dan medium perhubungan yang popular pada masa tu adalah Surat-menyurat. Perhubungan melalui internet pada masa itu belum di gunakan dengan meluas lagi, dan ianya lebih kepada kegunaan untuk urusan rasmi sahaja (atau urusan rahsia:)) Apabila punk di Malaysia berkomunikasi dengan punk di luar negara melalui surat, besar kemungkinan di dalam surat tersebut juga di sertakan kaset, bahan bacaan dan lain-lain yang ada kaitan dengan punk. Tetapi bukanlah semua yang study di US atau UK tu membawa balik budaya punk, cuma segelintir yang rebelious aje melakukannya. Yang tak rebelious pula bawak balik bini mat saleh aje:)

Suka aku ingatkan di sini, bahawa semasa punk baru nak bertapak di Malaysia, muzik metal underground dah lama bercambah di sini, lantas antara lain mewujudkan band-band metal dan juga fanzine. Fanzine pada zaman itu lebih berkonsepkan all-rounder genre, maksud aku kat dalam fanzine tu ada genre metal dan punk. Sebagai contohnya macam fanzine Aedes dan Vortex From The East, bah kan fanzine Heartcore pun pernah buat interview dengan band Nebiras dalam issue terawalnya. Apa yang aku cuba bagitau disini adalah mana-mana mamat yang mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi, apabila terbaca alamat penpal atau flyers tentang punk dari luar negara, lalu mereka cuba berhubung dengan mereka di alamat tersebut, lantas mewujudkan satu perhubungan dua hala atas dasar punk, maka itu juga di kira penyumbang-penyumbang yang membawa masuk budaya punk ke Malaysia.
Kesimpulannya, mereka yang membawa masuk budaya punk ke Malaysia ni adalah mereka yang dah muak dengan situasi muzik pada masa itu. Mereka yang rebellious dan dahagakan pembaharuan.


FAUZAN AZIZ:- APAKAH DEMO TAPE PERTAMA YANG KAU DAPAT?
BEAR:- untuk demo tape yang pertama aku dapat tu aku tak ingatlah, pasal aku takde menyimpannya lagi tape-tape lama aku. Tapi aku banyak dapat demo tape band metal yang aku dah lupa nama band-band tu. Kebanyakkannya aku beli dari kawan-kawan yang biasa order stuff dari Singapore. Tapi demo tape pertama yang aku order sendiri menggunakan surat adalah demo dari band Paranoid Pest (KL). Kalo tak silap aku harganya sekitar rm5 ke rm7 sekeping. Aku lipat duit tu elok-elok, poskan kat alamat band tu berdasarkan satu flyer yang aku dapat, tanpa mengharapkan langsung demo tu akan sampai kat aku, walaupun aku dah save duit belanja sekolah selama seminggu semata-mata nak beli demo tu. Dua minggu kemudian, satu sampul surat yang padat dengan flyers dan sekeping demo tape sampai kat rumah aku. Perasaan gembira time tu memang susah nak di gambarkan, macam dapat hadiah sempena birthday pulak. Kalo tak silap aku, yang poskan demo tape tu namanya Edmund, posisi bass atau drummer band tersebut. Lepas tu sempat juga lah aku berbalas surat dengan si Edmund ni dua, tiga kali, berbicara pasal scene apa semua. Demo tape Paranoid Pest tu walaupun cuma home dubbing aje, tapi packagingnya memang best, siap ada lirik dan gambo band semua. Kalo zaman sekarang ni memang susahlah nak cari demo stail gitu. Dari segi muzik pula, bagi aku diaorang ni main stail OAG lama. Tajuk demo tu aku dah lupalah, tapi aku yakin yang lagu pertama kat demo tu bertajuk 'prison'. Aku ni jenis manusia yang tak simpan stuff-stuff yang aku dapat, so nak buat rujukan dengan lebih detail tu susahlah sikit. Kadang-kadang tu aku rasa rugi jugak pasal tak menyimpannya, pasal benda-benda ni sekurang-kurangnya boleh membantu aku mendokumentasikan penglibatan aku dalam scene. Kalo orang lain tak berminat dengan dokumentasi aku tu, paling tidak pun aku boleh simpan untuk diri sendiri dan waris aku kelak. Aku juga berharap sesiapa yang masih menyimpan stuff-stuff lama (atau baru) diaorang akan dapat terus menyimpannya, atau kalo nak di wariskan pun eloklah di wariskan kepada mereka yang kita yakin dapat menjaganya dengan elok.

Manalah tahu, stuff-stuff yang sesetengah pihak pandang sebagai membuang masa ni, di masa hadapan akan dapat di jadikan salah satu panduan untuk mengkaji budaya kita. Contohnya sekarang ni botol kosong lama-lama pun orang duk gila kumpul diatas dasar untuk memahami sejarah. Menyentuh sedikit tentang mendokumentasikan budaya ni, aku rasa kat Malaysia atau Asia ni kesedaran ke arah itu belum memuaskan lagi, kalo kat US contohnya hampir 80 peratus budaya yang diaorang lalui di dokumentasikan dengan berbagai cara. Contohnya dari segi budaya punk, banyak buku mendokumentasikannya di sana, ada muzium-muzium punk, ada muzium khas untuk The Ramones, ada muzium muzik metal dan sekecil-kecil sub-budaya lain lagi. Mengenal masa lalu juga akan banyak membantu kita memahami masa sekarang, lalu membentuk masa depan. Sori jika aku banyak berceloteh sampai terkeluar dari topik asal:)

No comments:

Post a Comment